Czwartek 2024.04.18 Imieniny: Apoloniusza, Bogusławy Posłuchaj Radia PiK w Internecie
Jesteś w:   Wiadomości » Z kraju i regionu Pogoda: duże zachmurzenie temp. 16 °C ciśn. 992 hPa » 
Wyszukiwarka
Menu
Lista przebojów
notowanie: 1174
z dnia: 17-03-2013
1 Niebezpiecznie piękny świt
Plateau
2 Lili
Enej
3 When A Blind Man Cries
Metallica
 więcej

RSS

W chwili obecnej nie dysponujemy żadnymi informacjami.

 
 





 
 

 


Z kraju i regionu
UOKIK: usługi finansowe - porady dla konsumentów
2012-08-24
Czy wiesz co to jest parabank? Na to pytanie nie potrafiło odpowiedzieć 54 proc. przepytanych przez UOKiK konsumentów. Co dziesiąty badany uważał, że jest to bank łatwo i szybko udzielający pożyczek.

Ponad połowa nie umiała odpowiedzieć na pytanie, co się stanie z pieniędzmi powierzonymi parabankowi w sytuacji jego bankructwa. Badania na zlecenie Urzędu wykonał TNS Polska Badania dostępne są na stronie: http://uokik.gov.pl/download.php?plik=12138

Komentarz rzecznika prasowego UOKiK w formie mp3 dot. usług finansowych http://uokik.gov.pl/download.php?plik=12136

Najnowsze badanie zostało przeprowadzone na zlecenie UOKiK przez TNS Polska w dniach 2 - 5 sierpnia 2012 roku. Jego celem była diagnoza stanu wiedzy i opinii Polaków na temat usług oferowanych przez przedsiębiorców działających na rynku finansowym.

Co to jest parabank?

Na pytanie: co to jest parabank nie potrafiło odpowiedzieć 54 proc. respondentów - prawidłową odpowiedź znało 27 proc. Jednak co dziesiąty uważał, że parabank to bank, który łatwo i szybko udziela pożyczek. Możliwość uzyskania "szybkich pieniędzy" to najczęstszy powód, dla którego ankietowani zdecydowaliby się na pożyczkę w takiej instytucji (36 proc.).

Co się dzieje, gdy parabank bankrutuje?

Połowa Polaków (50 proc.) nie umiała odpowiedzieć na pytanie, co się dzieje z pieniędzmi powierzonymi parabankowi w sytuacji jego bankructwa. 39 proc. konsumentów wiedziało jednak, że w takiej sytuacji mogą stracić wszystkie oszczędności.

Co jest dla ciebie najważniejsze podczas inwestowania?

Po pierwsze - zysk, po drugie - zabezpieczenie na wypadek bankructwa instytucji finansowej - to najważniejsze kryteria wyboru danej oferty dla ponad 1/3 Polaków (35 proc.). 17 proc. zwraca uwagę na opinie innych, rekomendacje analityków rynkowych oraz informacje o ofercie przekazywane przez pożyczkodawcę.

Czy czytasz umowę?

Ponad połowa ankietowanych (52 proc.) zadeklarowała, że przed podpisaniem umowy dotyczącej pożyczki lub zainwestowania pieniędzy czyta zawarte w niej warunki. Natomiast aż co piąty badany (20 proc.)nie robi tego nigdy.

Parabanki - działania UOKiK

Prezes UOKiK prowadzi obecnie blisko 30 postępowań dotyczących instytucji parabankowych. Ocenia w nich m.in. jak sprawdzane jest zdolność kredytowa klientów, głównie w kontekście haseł reklamowych zachęcających do wyboru danej oferty: "pieniądze bez BIK", "z komornikiem", "na dowód", "bez badania zdolności" itp. Analizowane są także umowy zawierane z konsumentami pod kątem występowania w nich klauzul niedozwolonych oraz sprzecznych z ustawą o kredycie konsumenckim. Wyniki analizy zostaną opublikowane jeszcze w tym roku.

Zmiany legislacyjne

W związku z rekomendacjami, jakie wypracowano w ramach współpracy pomiędzy instytucjami odpowiedzialnymi za rynek finansowy w Polsce, UOKiK przygotował propozycje zmian w prawie. Aby zwiększyć skuteczność naszych działań planujemy wprowadzenie do ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przepisu, dzięki któremu będzie można informować wszystkich uczestników rynku o potencjalnym naruszeniu przepisów konsumenckich przez instytucje finansowe. Planujemy ponadto ograniczyć możliwość kwestionowania przez przedsiębiorcę rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji. Jest to szczególnie ważne np. dla rozstrzygnięć nakazujących zaprzestania stosowania określonej praktyki albo wycofania reklamy, która narusza zbiorowe interesy konsumentów.

Pomoc

Zachęcamy do zapoznania się z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania dotyczące rynku usług finansowych. Przypominamy tez, że bezpłatnych porad konsumenckich w zakresie umów zawieranych z instytucjami finansowymi udzielają powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów. O pomoc można także poprosić Federację Konsumentów pod bezpłatnym numerem 800 007 707 lub w jej oddziałach, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich odpowiada na pytania wysłane drogą elektroniczną pod adresem porady@dlakonsumentow.pl. Pomoc konsumencka w Polsce jest finansowana m.in. z budżetu UOKiK.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

wstecz
realizacja: ideo Polskie Radio PiK|UKF 100,1 MHz|Włocławek 100,3 MHz|Brodnica 106,9 MHz
ul.Gdańska 48, 85-006 Bydgoszcz, tel.+48 (52) 32 74 000, fax+48 (52) 34 56 013, e-mail:
start wstecz do góry