Czwartek 2024.05.09 Imieniny: Grzegorza, Katarzyny Posłuchaj Radia PiK w Internecie
Jesteś w:   Wiadomości » Z kraju i regionu Pogoda: duże zachmurzenie temp. 16 °C ciśn. 992 hPa » 
Wyszukiwarka
Menu
Lista przebojów
notowanie: 1174
z dnia: 17-03-2013
1 Niebezpiecznie piękny świt
Plateau
2 Lili
Enej
3 When A Blind Man Cries
Metallica
 więcej

RSS

W chwili obecnej nie dysponujemy żadnymi informacjami.

 
 





 
 

 


Z kraju i regionu
Nie ma chętnych do odbudowy kolei parkowej w Myślęcinku
2011-11-21
PKP, jako główny akcjonariusz, nie ma zamiaru odbudowywać Myślęcińskiej Kolei Parkowej (MKP) w Bydgoszczy, której tabor spłonął we wrześniu. Władze miasta nie mają natomiast pieniędzy, by przejąć i odtworzyć najmłodszą linię kolejową w Polsce.

Myślęcińska Kolej Parkowa, wożąca pasażerów na terenie kompleksu Leśnego Parku Kultury i Wypoczynku (LPKiW) w Bydgoszczy, spłonęła w niewyjaśnionych okolicznościach na początku września. Ogień strawił budynek garażowo-warsztatowy, wraz ze stojącymi tu dwiema lokomotywami spalinowymi i kilkoma wagonami.

Jak poinformował Łukasz Kurpiewski, rzecznik prasowy Grupy PKP, kolej - główny udziałowiec MKP - nie jest zainteresowana dalszym istnieniem spółki i nie zamierza inwestować w jej odbudowę. Kosztowałoby to bowiem nawet kilkaset tysięcy złotych, a przedsięwzięcie nie przynosi większych dochodów.

Kolej jest natomiast otwarta na propozycje przejęcia tego, co zostało z MKP (głównie torowiska), przez władze Bydgoszczy. Miasto miało niewielki pakiet udziałów w kolei parkowej za pośrednictwem spółki zarządzającej parkiem w Myślęcinku, ale także nie planuje wydawania pieniędzy na reaktywację linii kolejowej.

"Potrzebnych na ten cel pieniędzy nie ma w budżecie miasta, który jest bardzo napięty. Cały czas szukamy pozabudżetowego źródła sfinansowania tej inwestycji, rozważamy różne warianty, ale na razie nie ma żadnej decyzji w tej sprawie" - zaznaczył Piotr Kurek, rzecznik prezydenta Bydgoszczy.

Myślęcińska Kolejka Parkowa działała jako spółka z o.o. i miała czterech udziałowców: PKP S.A. (większościowy udziałowiec), LPKiW, Kolejowe Zakłady Usługowe oraz Związek Maszynistów Kolejowych. Obecnie spółka jest w stanie likwidacji.

Główny majątek MKP to obecnie tory (grunt jest własnością miasta) i resztki taboru ocalałe z pożaru. Jeśli nie znajdą się pieniądze na wykupienie tego z rąk PKP, MKP przestanie istnieć.

W tej sytuacji nie wiadomo także, jaki los czeka zabytkowy wagon silnikowy, który od kilkunastu lat oczekuje w Bydgoszczy na renowację. Pojazd, który powstał przed wojną specjalnie dla ówczesnych Bydgoskich Kolei Powiatowych, trafił do Bydgoszczy w latach 90. jako depozyt muzealny, ale od tego czasu niszczeje, częściowo rozebrany i przechowywany na wolnym powietrzu.

Myślęcińska Kolej Parkowa, uruchomiona w 1997 roku, była najmłodszą linią kolejową w Polsce i pozwalała dojechać w głąb kompleksu Leśnego Parku Kultury i Wypoczynku na obrzeżach Bydgoszczy. MKP miała najmniejszy z użytkowanych w Polsce rozstaw torów - 600 mm. Szyny i podkłady pochodziły z rozbieranych linii dawnej sieci Bydgosko-Wyrzyskiej Kolei Dojazdowej. Kolejka działała sezonowo, od wiosny do jesieni, wożąc pasażerów przebudowanymi na ten cel wagonami otwartymi, tzw. letniakami. (PAP)
wstecz
realizacja: ideo Polskie Radio PiK|UKF 100,1 MHz|Włocławek 100,3 MHz|Brodnica 106,9 MHz
ul.Gdańska 48, 85-006 Bydgoszcz, tel.+48 (52) 32 74 000, fax+48 (52) 34 56 013, e-mail:
start wstecz do góry