|
|
W chwili obecnej nie dysponujemy żadnymi informacjami.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Z kraju i regionu |
|
|
|
Na www.hiperwyzysk.pl pracownicy mogą zgłaszać problemy z pracodawcą
|
|
2011-08-22
|
W poniedziałek ruszył portal www.hiperwyzysk.pl, na którym pracownicy sieci handlowych i firm ochrony mogą zgłaszać problemy z pracodawcą. Na portalu mają być zamieszczane informacje dla pracodawców, pracowników i klientów o warunkach pracy w danych sieciach.
Portal został uruchomiony przez NSZZ "Solidarność" dzięki funduszom z Unii Europejskiej.
"Sytuacja pracowników w handlu i ochronie jest jedną z najtrudniejszych od 20 lat" - powiedział na konferencji prasowej Alfred Bujara z NSZZ "Solidarność". "15-20 lat temu, gdy wchodziły do nas hipermarkety, wiele osób zabiegało tam o pracę. W tej chwili warunki pracy się diametralnie obniżyły" - podkreślił.
Zwrócił uwagę m.in. na problem zastępowania umów o pracę umowami cywilnoprawnymi oraz zatrudnianie pracowników z agencji pracy tymczasowej na miejsce pracowników etatowych. "Zjawisko jest na tak dużą skalę, że stało się patologią" - zaznaczył. Podkreślił, że pracują oni na dużo gorszych zasadach m.in. bez prawa do urlopu, świadczeń socjalnych.
Bujara wskazał także na bardzo dużą liczbę umów zawieranych na czas określony - ocenił, że stanowią one 70 proc. Dodał, że zatrudnieni pracują w niepełnym wymiarze godzin i nie mają możliwości "dorobienia". Podkreślił też, że w hipermarketach pracuje coraz mniej osób, a w konsekwencji pracownicy są obciążeni pracą ponad miarę. Zaznaczył także, że płace są na niskim poziomie.
Podkreślił, że pogorszenie warunków pracy pracodawcy tłumaczą kryzysem, jednak - jak zaznaczył - "kryzysu w handlu nie ma". "Odnotowujemy wzrost sprzedaży i wzrost zysków i to bardzo dużych. Chciałoby się powiedzieć pracodawcom: +podzielcie się zyskiem, nie wykorzystujcie maksymalnie pracowników" - dodał.
Jako kolejne problemy wymienił "szykanowanie działaczy związkowych". Zwrócił także uwagę na występowanie mobingu, braku rzeczywistego dialogu pracodawców z pracownikami. "Pracownicy podkreślają, że dialog jest pozorowany - rozmowy mają miejsce, ale nie rozwiązują problemów" - podkreślił.
Na stronie internetowej pracownicy i klienci mogą - także anonimowo - wypełnić formularz, w którym mogą poinformować o problemach. Na stronie znajduje się także mapa, na której będą zaznaczane te miejsca pracy, gdzie występują nieprawidłowości. "Liczymy na to, że Polacy pomogą zmienić ten trudny czas dla pracowników" - podkreślił Bujara.
Jak zaznaczył Norbert Kilen, który odpowiada m.in. za realizację strony internetowej, portal ma motywować pracodawców do zmian, a dla pracowników i klientów ma być informacją na temat warunków pracy w danych sieciach handlowych.
Kampania informująca o akcji będzie przeprowadzona także w internecie wśród pracowników sieci hipermarketów i firm ochrony. Na stronie uruchomione będzie także forum oraz blog.
Bujara, powołując się na dane GUS, poinformował, że w handlu pracuje ok. 1 mln osób. Zaznaczył, jednak, że ponieważ w ostatnich latach odnotowano spadek zatrudnienia, obecnie można mówić o liczbie ok. 850 tys. osób. Jak powiedział, ok. 400 tys. osób jest zatrudniona w hipermarketach.
Serwis HiperWyzysk.pl jest jednym z elementów kampanii realizowanej w ramach projektu "Wsparcie dialogu społecznego w firmach ochrony oraz sieciach super- i hipermarketów" przygotowanego przez NSZZ "Solidarność" i współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Partnerami portalu HiperWyzysk.pl są: Instytut Spraw Obywatelskich INSPRO, Centrum Wspierania Rad Pracowników, Fundacja Komunikacja 2.0., Stowarzyszenie Obywatele Obywatelom, Tygodnik "Solidarność", wydawnictwo Tysol, Dziennik Internautów, Nowy Obywatel. (PAP)
|
wstecz
|
|
|
|
|
|
|
|