Sobota 2025.05.17 Imieniny: Sławomira, Stanisława, Weroniki Posłuchaj Radia PiK w Internecie
Jesteś w:   Wiadomości » Z kraju i regionu Pogoda: duże zachmurzenie temp. 16 °C ciśn. 992 hPa » 
Wyszukiwarka
Menu
Lista przebojów
notowanie: 1174
z dnia: 17-03-2013
1 Niebezpiecznie piękny świt
Plateau
2 Lili
Enej
3 When A Blind Man Cries
Metallica
 więcej

RSS

W chwili obecnej nie dysponujemy żadnymi informacjami.

 
 





 
 

 


Z kraju i regionu
Konsultacje ws. przebudowy pl. bp. Chrapka w Toruniu
2011-07-15
Rondo turbinowe - to zdaniem większości mieszkańców Torunia najlepsze rozwiązanie przebudowy skrzyżowania przy placu bp. Jana Chrapka. Tak wynika z sondy, w której głosują torunianie od początku miesiąca. Plac to skrzyżowanie trzech dróg krajowych: 15, 80 i 1. To jedno z najważniejszych, ale i najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań na mapie komunikacyjnej Torunia.

Swoje wątpliwości zainteresowani mieszkańcy wyjaśniali też podczas dyżurów drogowców w urzędzie miasta. W czwartek po południu urzędnicy spotkali się z nimi w w Zespole Szkół Nr 7 przy ul. Bażyńskich.

posłuchaj (Popołudnie z nami)

Jakie warianty są rozważane?

  • WARIANT I - skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną - korekta geometrii skrzyżowania z zastosowaniem trójfazowej sygnalizacji świetlnej. Minimalizacja prac związanych z przebudową linii tramwajowej. Wyeliminowanie koilizyjnego przejazdu tramwaj - samochód. Odsunięcie ruchu pieszych poza obszar skrzyżowania.
  • WARIANT II - rondo turbinowe. Najczęściej stosowane rozwiązanie w krajach Europy Zachodniej, m.in. w Wielkiej Brytanii i Holandii. Pierwsze rondo turbinowe w Polsce pojawiło się w 2005 roku w Krakowie (rondo Kocmyrzowskie), gdzie po przebudowie spadła liczby kolizji o ok. 80%. Na takim rondzie kierowca już przed wjazdem na skrzyżowanie musi ustawić się na właściwym pasie, co zmniejsza ryzyko kolizji. Ustąpienie pierwszeństwa - tylko przy wjeździe na rondo. Tramwaj przecina tylko jeden pas ruchu, co podnosi poziom bezpieczeństwa. Przepustowość do 3,5 tys. pojazdów na godzinę.
  • WARIANT III -rondo dwupasowe - jest to rozwiązanie podobne do ronda na placu Pokoju Toruńskiego. Torowisko tramwajowe dwukrotnie przecina pas ruchu, możliwość zmiany pasa na rondzie, przepustowość do 3 tys. pojazdów na godzinę.
  • WARIANT IV - rondo turbinowe + wiadukt - układ zbyt rozbudowany w stosunku do potrzeb ruchowych. Zbyt bliska odległość jezdni od budynków - konieczne wyburzenia. Wiadukt naruszy strefę ochrony Stawu Kaszownik. Koszt przebudowy i budowy wiaduktu to 50, 1 mln zł, w tym koszt wyburzeń, przesiedleń i trudny do oszacowania koszt społeczny.
  • WARIANT V - skrzyżowanie z wyspą centralną (z zastosowaniem sygnalizacji świetlnej) - ujednolicenie typu skrzyżowania z nawiązaniem do Placu Niepodległości (wyspa centralna + sygnalizacja świetlna). Optymalne dostosowanie ilości pasów ruchu i segregacji kierunkowej do struktury ruchu na skrzyżowaniu. Konieczna przebudowa linii tramwajowej na długości ok. 310 metrów toru podwójnego z peronami. Koszt - ok. 5,9 mln zł. (źródło www.torun.pl)
wstecz
realizacja: ideo Polskie Radio PiK|UKF 100,1 MHz|Włocławek 100,3 MHz|Brodnica 106,9 MHz
ul.Gdańska 48, 85-006 Bydgoszcz, tel.+48 (52) 32 74 000, fax+48 (52) 34 56 013, e-mail:
start wstecz do góry