|
 |
W chwili obecnej nie dysponujemy żadnymi informacjami.
|
|
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
Z kraju i regionu |
 |
|
 |
Konsultacje ws. przebudowy pl. bp. Chrapka w Toruniu |
 |
2011-07-15
|
Rondo turbinowe - to zdaniem większości mieszkańców Torunia najlepsze rozwiązanie przebudowy skrzyżowania przy placu bp. Jana Chrapka. Tak wynika z sondy, w której głosują torunianie od początku miesiąca. Plac to skrzyżowanie trzech dróg krajowych: 15, 80 i 1. To jedno z najważniejszych, ale i najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań na mapie komunikacyjnej Torunia.
Swoje wątpliwości zainteresowani mieszkańcy wyjaśniali też podczas dyżurów drogowców w urzędzie miasta. W czwartek po południu urzędnicy spotkali się z nimi w w Zespole Szkół Nr 7 przy ul. Bażyńskich.
posłuchaj (Popołudnie z nami)
Jakie warianty są rozważane?
- WARIANT I - skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną - korekta geometrii skrzyżowania z zastosowaniem trójfazowej sygnalizacji świetlnej. Minimalizacja prac związanych z przebudową linii tramwajowej. Wyeliminowanie koilizyjnego przejazdu tramwaj - samochód. Odsunięcie ruchu pieszych poza obszar skrzyżowania.
- WARIANT II - rondo turbinowe. Najczęściej stosowane rozwiązanie w krajach Europy Zachodniej, m.in. w Wielkiej Brytanii i Holandii. Pierwsze rondo turbinowe w Polsce pojawiło się w 2005 roku w Krakowie (rondo Kocmyrzowskie), gdzie po przebudowie spadła liczby kolizji o ok. 80%. Na takim rondzie kierowca już przed wjazdem na skrzyżowanie musi ustawić się na właściwym pasie, co zmniejsza ryzyko kolizji. Ustąpienie pierwszeństwa - tylko przy wjeździe na rondo. Tramwaj przecina tylko jeden pas ruchu, co podnosi poziom bezpieczeństwa. Przepustowość do 3,5 tys. pojazdów na godzinę.
- WARIANT III -rondo dwupasowe - jest to rozwiązanie podobne do ronda na placu Pokoju Toruńskiego. Torowisko tramwajowe dwukrotnie przecina pas ruchu, możliwość zmiany pasa na rondzie, przepustowość do 3 tys. pojazdów na godzinę.
- WARIANT IV - rondo turbinowe + wiadukt - układ zbyt rozbudowany w stosunku do potrzeb ruchowych. Zbyt bliska odległość jezdni od budynków - konieczne wyburzenia. Wiadukt naruszy strefę ochrony Stawu Kaszownik. Koszt przebudowy i budowy wiaduktu to 50, 1 mln zł, w tym koszt wyburzeń, przesiedleń i trudny do oszacowania koszt społeczny.
- WARIANT V - skrzyżowanie z wyspą centralną (z zastosowaniem sygnalizacji świetlnej) - ujednolicenie typu skrzyżowania z nawiązaniem do Placu Niepodległości (wyspa centralna + sygnalizacja świetlna). Optymalne dostosowanie ilości pasów ruchu i segregacji kierunkowej do struktury ruchu na skrzyżowaniu. Konieczna przebudowa linii tramwajowej na długości ok. 310 metrów toru podwójnego z peronami. Koszt - ok. 5,9 mln zł. (źródło www.torun.pl)
|
wstecz
|
|
|
 |
|
|
 |
|