|
|
W chwili obecnej nie dysponujemy żadnymi informacjami.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Z kraju i regionu |
|
|
|
Brygada w Inowrocławiu? |
|
2010-07-16
|
Plany utworzenia Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych są coraz bliższe finalizacji. Szef Wojsk Aeromobilnych gen. Ireneusz Bartniak powiedział PAP, że jej formowanie najprawdopodobniej rozpocznie się jesienią.
Gen. Bartniak ocenia, że utworzenie Brygady zracjonalizuje funkcjonowanie śmigłowców bojowych, usprawni system dowodzenia oraz proces szkolenia i przygotowywania do misji zagranicznych.
Brygada ma powstać w oparciu o dwa pułki - 49. Pułk Śmigłowców Bojowych w Pruszczu Gdańskim oraz 56. Pułk Śmigłowców Bojowych w Inowrocławiu. Ostatnie plany zakładają, że znajdzie się w niej ok. 1,8 tys. stanowisk, na wyposażeniu będzie ok. 80 śmigłowców.
Brygada ma się składać z dowództwa i sztabu, grupy działań lotniczych, grupy zabezpieczenia (odpowiadającej za sprawy logistyczne), grupy obsługi (personelu inżynieryjnego), centralnej grupy Taktycznych Zespołów Kontroli Obszaru Powietrznego (zajmującej się naprowadzaniem lotnictwa) i dywizjonu rozpoznania powietrznego (złożonego z Bezzałogowych Środków Rozpoznawczych). ˙ "+Na wczoraj+ Wojska Aeromobilne dysponowały dwoma brygadami: 25. Kawalerii Powietrznej w Tomaszowie Mazowieckim i 6. Desantowo- Szturmową w Krakowie oraz dwoma Pułkami Śmigłowców Bojowych: 49. w Pruszczu Gdańskim i 56. w Inowrocławiu. +Na dziś+ Wojska Aeromobilne zostały częściowo przemodelowane -˙jest 25 BKPow. w dotychczasowym składzie z małym retuszem i przeformowana 6. Brygada Powietrznodesantowa w Krakowie oraz dwa pułki przed fazą zmian. Czekamy na rozkazy wyższych przełożonych w sprawie rozpoczęcia formowania brygady lotnictwa, spodziewamy się ich jesienią" - powiedział gen. Bartniak. ˙ Wniosek organizacyjny ws. utworzenia brygady był kilkukrotnie zmieniany. Pierwotnie - zgodnie z pomysłem Dowództwa Wojsk Lądowych - brygada miała przypominać strukturą funkcjonujące w Siłach Powietrznych "skrzydło" - dowództwu podlegałyby wtedy dwie bazy. Początkowo proponowano, by brygada działała w oparciu o garnizony w Inowrocławiu i Pruszczu Gdańskim, potem - co także nie zyskało akceptacji - by bazy ulokować w Inowrocławiu i Mirosławcu. ˙ Ostatecznie Sztab Generalny Wojska Polskiego opracował wytyczne, zgodnie z którymi zrezygnowano ze szczebla baz, a główne siły brygady umiejscowiono w Inowrocławiu (woj. kujawsko-pomorskie) - w samym mieście i na lotnisku w pobliskim Latkowie. Zdecydowano, że w Mirosławcu (woj. zachodniopomorskie) w związku z poniesionymi już nakładami pozostanie m.in. podlegający obecnie 49. PSB, dywizjon Bezzałogowych Środków Rozpoznawczych (BSR). ˙ Istotną nowością - jak wskazują wojskowi - będzie stworzenie centralnej grupy Taktycznych Zespołów Kontroli Obszaru Powietrznego (TZKOP), odpowiedzialnych za naprowadzanie statków powietrznych, głównie z sił powietrznych. Obecnie TZKOP - jako czteroosobowe zespoły - funkcjonują przy batalionach i brygadach. ˙ "Chcemy te wszystkie stanowiska zebrać i stworzyć na początek ok. 70 osobową centralną grupę, w której byłyby zespoły dywizyjne, brygadowe i batalionowe" - wyjaśnia ideę zmian szef Oddziału Lotnictwa Szefostwa Wojsk Aeromobilnych Dowództwa Wojsk Lądowych płk Andrzej Pawłowski. ˙ "Powołanie takiej grupy stworzy ścieżkę rozwoju zawodowego dla żołnierzy. Proces przygotowania TZKOP jest skomplikowany, długi i żmudny, a wymagania wobec żołnierzy wysokie - podstawowym jest biegła znajomość języka angielskiego i procedur naprowadzania" - powiedział płk Pawłowski. Teraz w zespole można maksymalnie osiągnąć stopień kapitana, po zmianach będzie to stopień podpułkownika. ˙ Tworzenie brygady, jak zapewnił gen. Bartniak, będzie odbywało się w sposób niezakłócający przygotowań do najbliższych zmian misji w Afganistanie, w której uczestniczą śmigłowce i personel z obu pułków. ˙ Pytany przez PAP o wzmocnione silniki do śmigłowców MI-24 do realizowania zadań w operacji ISAF, generał powiedział, że ich stopniowa wymiana powinna ruszyć na przełomie 2010 i 2011 roku. Piloci wielokrotnie sygnalizowali problemy z silnikami do Mi-24; wskazywali, że mają zbyt małą moc, by móc swobodnie operować w rejonie działań, w terenie górskim, w wysokich temperaturach i często znacznym zapyleniu. ˙ Jak powiedział generał, planowana jest też modernizacja innych maszyn (które mogą być eksploatowane jeszcze ponad dekadę) oraz pozyskiwanie nowych m.in. śmigłowca Głuszec; ma on wejść do szyku jeszcze w tym roku. (PAP)
|
wstecz
|
|
|
|
|
|
|
|